Sociolingvistica,  ca drept obiect de studiu interdiscriplinar vizează coraportul: EU-CEL-CELA, axat pe valorile autentice ale culturii poporului părtinitor. La nivelul sistemului   integrator  complex retroacţiune-graţiere.  Prezenta curriculă  îndeamnă spre a şti cum să ne integrăm  în circuitul  universal al valorilor  vizavi de: cooperare şi competitivitate, cooperare şi parteneriat : Eu- Noi/ Individ –Socium, ca şi produs al  conştientizării  puterii de voinţă, de racordare a sinelui la opera colectivă a culturii devenirii. Subiect/obiectul educaţiei, fiind  solicitat de necesităţile cotidiene ale primenirii este obligat să poarte anumite responsabilităţi atât faţă de propria persoană, cât şi de societatea/colectivitatea din care face parte. Astfel,  din punct de vedere a instituţionalizării , este solicitat să se axeze pe competenţe, capacităţi, posibilităţi. Dealtfel, sociologia EL/ELA, fiind o ramură de bază a filosofiei educaţiei, este o ştiinţă  cu caracter  unitar din punct de vedere psihopedagogic. Vizavi de care fapt mai putem adăuga că(Sociologia EL –ELA)  este şi o ştiinţă a artei interpretative din punct de vedere filologocentric. A şti să-ţi regăseşti segmentul eului (vizavi de necesităţile sociale şi posibilităţile personale  antrenate) în templul social al devenirii, şi, să-i dai un rost  (spaţiului şi timpului valoric) e o mare artă. Or, arta paideică, la nivelul Sociologiei  EL/ELA poate fi calificată mai întâi ca drept artă a dăruirii totale prin Cuvânt;  pentru că vorba ceea  ca să ai de unde lua mai întâi trebuie să ştii să pui.

       Drept artă a reorganizării sinelui în autentic-universal pentru început  pot servi  provocările celui ce învață. Una dintre acestea, fiind bineînţeles cea a curiozităţii: Cum o facem? Or, calea înţelepciunii interpretative la nivel sociologic - identitar  şi de data aceasta este/trebuie să fie  cea blagiană: a şti să răspunzi la întrebările pe care ţi le pun  copiii.  Aflaţi pe aceste poziţii  înaintăm părerea  că sociologia educaţiei lingvistice şi literare este în drept să răspundă imperativului artei interpretative a devenirii pe măsură ce actul educaţiei, întregul proces educaţional, se supune determinării, formării complexe a personalităţii: EU-CEL-CELA/EU-SOCIETATE. Mai adăugăm că o cultură a educaţiei CEL-CELA, axată, după cum am mai evidenţiat pe competenţe trebuie să fie una  a integralității disciplinare  în cazul studiului dat Sociologia ducaţiei lingvistice şi literare

/ L.C. Botezatu